Kompromisløst og kreativt 3D design

Anton Angheluta kan noget med 3D, som ikke er så mange forundt. Med en solid håndværksmæssig baggrund som tandtekniker, hvor materiale kendskab, fræsning og støbning er væsentlige elementer, og med en brændende interesse for kreativ 3D formgivning, leverer han design til smykke-, spil- og interiørindustrien.

Med en software udviklet til spil- og animationsdesign, har Anton Angheluta fundet et redskab, der giver ham den ønskede designmæssige frihed.

De seneste seks år har han arbejdet digitalt med 3D design, og har anvendt en række forskellige værktøjer. For tiden er det ZBrush fra Pixologic, som egentlig er udviklet til computerspil og animationsfilm. Om baggrunden for valget fortæller Anton Angheluta:

– De fleste 3D-programmer er udviklet af og for ingeniører, og med høj præcision som mål. Det går ofte udover de kreative funktioner. Til materialer som primært skal håndteres af menneskehænder, er opløsningen i ZBrush alt rigelig, og har en nøjagtighed på ned til 1/1000 mm. Og så er frihedsgraden næsten total. Jeg arbejder fuldstændig som med pen og papir eller som med en lerklump, men i stedet bruger jeg bare pen og tablet.

Personlig stil slår igennem
Som platform anvender Anton Angheluta en Wacom Mobile Studio Pro Tablet, som er nem at medbringe og derfor giver store frihedsgrader i forhold til samarbejdet med kunden – og det er vigtigt. Anghelutas kunder er ofte meget detaljeorienterede og med meget specielle ønsker til smykker, figurer eller interiør.
At arbejde med den store frihedsgrad som ZBrush giver har også en anden effekt, som Anton Angheluta sætter stor pris på.

– ZBrush er kompromisløst designredskab, og ved at have opnået den fortrolighed med programmet, som jeg har nu, kan jeg i højere grad skabe min egen identitet i designet. Jeg oplever simpelthen, at folk genkender mine designs fordi min personlige stil slår igennem. Det er man som kunsthåndværker naturligvis glad for.

Kunderne ønsker mere kreativitet
Også kunderne er ved at få øjnene op for de muligheder, der åbner sig med Anton Anghelutas mere kreative indgangsvinkel til design. Meget 3D design bliver fx fremstillet i mere traditionelle 3D-programmer og bære præg deraf, eller også er hele tankegangen bag, bare ikke særlig kreativ. Men hvorom alt er, så oplever Anton Angheluta en stigende interesse for sine design, og har fx fornylig modtaget en henvendelse fra et engelsk spilfirma, der gerne vil have ham til at designe figurer til et brætspil.

Når et 3D design er færdiggjort vil han ofte bare kunne sende en fil til kunden, som derefter tager sig af resten af processen. Men andre gange laver han skuemodeller, prototyper eller støbeformsfigurer med sin 3D-printer. Til formålet købte han for et års tid siden en Form2 SLA-printer fra Formlabs.

– Jeg printer på den dagligt, både for min egen skyld men også for at vise kunderne, hvad vi har gang i inden vi trykker på knappen, hvor det for alvor koster penge.

Anton Angheluta ser først og fremmest sig selv som digital formgiver eller billedhugger.

Billedhugger på en digital platform
Anton Angheluta ser først og fremmest sig selv som formgiver eller billedhugger, bare på en digital platform. Han ser ikke sig selv computernørd men håndværker. Ikke desto mindre er hans omfattende viden om digitalt kreativt 3D design efterspurgt, og han har blandt andet holdt oplæg på Københavns Erhvervs Akademi (KEA) og bliver i blandt også spurgt om han vil holde foredrag på internationale messer og konferencer.

Du kan læse mere om Atelier Angheluta på hjemmesiden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Mercedes Benz 3D-printer reservedele til deres klassikere

Siden 2016 har Mercedes Benz haft 3D-printede reservedele til deres klassiske modeller på programmet. Bilfabrikanten fortæller at reservedele som fx spejlkabinet eller tændrørs-indsatsen kan fås som 3D-printet produkt med præcis den kvalitet og nøjagtighed, som Daimler-koncernen kræver. Det er klassiske dele, som er nødvendig for at de gamle bilmodeller kan fungere i god stand. For […]

Publicerat av: