Autonomt scanningssystem planlægger selv opgaven


Hvis armlænet er gået i stykker på din veteranbil, har du brug for stort held og udholdenhed for at finde den rigtige reservedele. Men i en moderne verden kan du simpelthen scanne armlænet og printe det. Det muliggøres nu af den første 3D scanner, der er i stand til at arbejde autonomt og i realtid. Det autonome scanningssystem er netop blevet præsenteret af Frauenhofer IGD på Hannover Messe Preview den 6. februar og vil igen blive udstillet på Hannover Messe fra 23. april til 27. april 2018.

En del af charmen i veteranbiler er, at man stoppede med at lave dem for længe siden, så det er specielt, når man ser dem ude på vejene. Men hvis noget går i stykker eller holder op med at virke, bliver denne særlige status dog hurtigt et problem, da det kan være svært at fremskaffe brugbare reservedele. Men det behøver ikke altså længere at være tilfældet.

Ny scanner fungerer autonomt og i realtid
Selv om vi stadig er et stykke vej fra den virkelighed, tager forskere fra Fraunhofer Institute for Computer Graphics Research IGD visionen om batchstørrelser af én et stort skridt tættere på virkeligheden med en ny type 3D-scanningssystem.
– Det særlige ved vores system er, at det scanner komponenter autonomt og i realtid, siger Pedro Santos, afdelingsleder hos Fraunhofer IGD.
Så hvis fx en ejer af en veteranbil har en defekt reservedel betyder det, at den defekte komponent limes sammen og placeres på en drejeskive, der er placeret under en robotarm med scanneren. Alt andet sker automatisk. Robotarmen flytter scanneren rundt om komponenten, så den kan registrere den komplette geometri ned til mindste detalje med det færrest mulige antal scanninger.
Afhængigt af komponentens størrelse og kompleksitet tager dette alt fra nogle få sekunder til et par minutter. Allerede mens scanningen kører, skaber intelligente algoritmer et tredimensionelt billede af objektet i baggrunden. Derefter kontrolleres et simuleret 3D-billedet af komponenten, om et 3D-print opfylder de relevante stabilitetskrav. Som et sidste trin i processen udskrives komponenten ved hjælp af en 3D-printer og er derefter klar til at blive monteret i bilen.

Intet behov for langvarig læringsproces
Pedro Santos understreger, at det reelt nye ikke er selve scanneren, men kombinationen med det visuelle planlægningssystem, der finder den mest optimale scanningsmetode. Denne planlægningsteknologi er blevet skabt af Fraunhofer IGD.
Under en indledende scanning beregner algoritmer, hvilke yderligere scanninger der er nødvendige, så objektet kan optages med så få scanninger som muligt. Takket være denne metode kan systemet hurtigt og uafhængigt måle objekter, der på forhånd er helt ukendte. Dette er et vigtigt salgsargument, fordi tidligere scannerbrugere enten skulle undervises i hvordan man gør dette, eller måtte man have CAD-model af ​​komponenten, for at genkende objektets position i forhold til scanneren. Hvis du fx har lært scanneren at scanne et bilsæde til kvalitetskontrol (TARGET-ACTUAL sammenligning), vil et traditionelt system fx være i stand til at scanne 200 bilsæder, fordi de ville være stort set ens i deres produktionsbetingelser. Men konventionelle scanningssystemer er ikke egnede til at håndtere batchstørrelser på én.
– Vores scanningssystem er derimod i stand til at måle enhver komponent uanset design – og du behøver ikke lære det, forklarer Santos. – Du behøver heller ikke oplysninger om CAD-modeller eller skabeloner, som en komponent normalt har.

Produktionsassistent for Industri 4.0
Takket være denne egenskab åbner det autonome scanningssystem for helt nye typer applikationer. Det kan for eksempel bruges som produktionsassistent og forbedre samarbejdet mellem mennesker og maskiner.
– Vores 3D-scanningssystem muliggør nu at robotter sammenligner objekter med databasen, for at genkende hvilken komponent den har foran sig, og kan også bestemme hvilken komponent den menneskelige kollega har brug for i næste procesled, forklarer Santos. Derudover udfører maskinen den endelige kvalitetskontrol og scanner objektet for at kontrollere om fx dimensionerne er korrekte.

Forskerne vil præsentere deres autonome scanningssystem på Hannover Messe fra 23.-27. april 2018 (Hal 6, stand A30).

Publicerat av: 

Del artiklen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Et gennembrud for 3D print i sprøjtestøbningsindustrien?

Der er et stadig et spænd mellem den konstante strøm af informationer, om alle de muligheder som 3D print tilbyder, og det der rent faktisk foregår i de danske industrivirksomheder. Men det er blandt andet lykkedes for DTU og innovationsvirksomheden AddiFab at udvikle nogle løsninger, der giver helt konkrete her-og-nu fordele for sprøjtestøbningsindustrien. Det tiltrak […]

Publicerat av: