Audi:3D-printer prototyper og reservedeler

Metalspecialisterne, SLM Solutions Group, har i flere år haft et samarbejde med Audi.

Nu løfter SLM Solutions lidt på sløret for, hvad samarbejdet omhandler. Det er blandt andet produktion på maskinen SLM280HL, som Audi købte tilbage i 2016.

Hos Audi bruger de SLS-teknologien til produktion af både prototyper og reservedele on-demand. I sidstnævnte tilfælde drejer det sig om de lidt mere sjældne reservedele, som er mere lønsomme at producere med 3D-print. SLM Solutions henviser blandt andet til disse vandkoblinger, som printes på SLM280-maskinen.

– Den største fordel med denne proces er, at den gør det muligt at producere meget komplekse komponenter, som enten ikke kan fremstilles med traditionelle produktionsmetoder, eller som ville være langt dyrere at producere. Som en tommelfingerregel kan vi sige, at jo mindre, mere kompliceret og omkostningsfølsom en komponent er, jo mere egner den sig til 3D-print, forklarer SLM Solutions.

– On-demand produktion er en vision for os, således at i vi fremtiden altid kan forsyne kunderne med sjældne og originale reservedele på en måde, der både er økonomisk forsvarligt og stabilt. Regionale 3D-printcentre vil gøre logistikken og lagerholdet mere enkelt, forklarer Alexander Schmid fra Audi AG.

SLM280-serien af metalprintere har et byggevolumen på 280 x 280 x 365 mm, og der anvendes 700 watts lasere. 3D-scannnings optik og patenteret multi-stråle teknologi forbedrer systemets hastighed og kan hjælpe med at nedsætte printtiden.

– Den nye frihed inden for konstruktion som følger med 3D-print, er meget interessante. Komponenter til prototyper og reservedele, der ikke efterspørges så ofte, er bedre egnet til SLM-processen end de konventionelle produktionsmetoder på grund af friheden til geometrisk design. Og lasteevnen til komponenten er sammenlignelig med komponenter, der er produceret konventionelt, forklarer Harald Eibisch fra Audi.

Endelig forklarer Dr. Ruben Heid fra Audi, at den additive proces giver mulighed for at tilføre yderligere funktionalitet til at modstå køling eller strøm, og der er fordele ved komponentens mindre vægt.

Publicerat av: 

Del artiklen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Et gennembrud for 3D print i sprøjtestøbningsindustrien?

Der er et stadig et spænd mellem den konstante strøm af informationer, om alle de muligheder som 3D print tilbyder, og det der rent faktisk foregår i de danske industrivirksomheder. Men det er blandt andet lykkedes for DTU og innovationsvirksomheden AddiFab at udvikle nogle løsninger, der giver helt konkrete her-og-nu fordele for sprøjtestøbningsindustrien. Det tiltrak […]

Publicerat av: