KRONIK af Jeppe Byskov: 3D-print handler mere om viden end teknologi

– hvordan du kommer i gang med 3D-print i din virksomhed

Vil du i gang med 3D-print, så findes der desværre ikke en magisk formel, der præcist kan beregne, hvornår det kan betale sig at 3D-printe frem for at anvende konventionel fremstilling. Og med en relativ ny fremstillingsteknologi, hvor vi herhjemme stadig savner de gode business cases på at produktion med 3D-print er en god forretning, er det ofte en ”spring-ud-i-det”-strategi, der er det bedste bud.

Min anbefaling er, at du starter ud med at få viden. Det er klart den største flaskehals for at komme i gang med 3D-print, det ser vi alle steder. Det betyder, at tendensen går mod først og fremmest at sikre større viden på området. Det er i større grad viden end teknologien, der begrænser mange virksomheder i at komme i gang.

Viden om 3D-print kan indsamles flere steder fra. Rigtig gavnlig viden kan også opbygges i virksomheden ved at købe en billig 3D-printer, som du kan bruge til at gøre dine første erfaringer. Vi ser det i mange af de store virksomheder som Grundfos og Danfoss, men også mindre virksomheder kan have stor glæde af at eksperimentere og lade alle medarbejdere få adgang til teknologien i det små.

En billig maskine kan give uvurderlige insights og idéer, men den har sine begrænsninger. Her er lokale service providers næste skridt til at tilegne dig viden. De kender markedet inden for 3D-print internationalt såvel som herhjemme, og kan fungere som uvildige sparringspartnere på alt fra produktion til maskinindkøb. Hos de lokale service providers kan du få mulighed for at prøve flere ting af på større maskiner og få indsigt i, hvilke muligheder og barrierer der er i 3D-print i forhold til dit behov.

Men det er ikke nok at prøve sig frem, eksperimentere og få gode råd. Det kræver en bevidst investering i viden og opkvalificering af medarbejdere at komme rigtigt i gang med 3D-print. Det er en overset udfordring, men utrolig vigtigt.

Den store barriere er ofte, at vi på 3D-printområdet står med en hønen-og-ægget problematik. Kun de færreste virksomheder sender deres medarbejdere på 3D-printkursus, fordi de ikke ved, hvad de skal bruge det til. Men samtidig er de ikke villige til at investere i 3D-printudstyr, hvis de ikke har den nødvendige viden på området. Det er svært at afsætte tid og ressourcer, når man ikke ved, hvad man reelt får ud af det.

3D-print kræver et sats

Jeppe Skinnerup Byskov og medarbejderne i afdelingen for Additive Manufactoring vil vise det nye center for industriel 3D-print frem til åbningsarrangementet i august

Det kræver derfor, at virksomhederne er klar til at tage en satsning, hvis man vil i gang med 3D-print. Vi oplever til gengæld sjældent, at virksomheder stopper med at anvende teknologien, når de først er kommet i gang. Så er du først trådt over tærsklen, er det klart vejen frem!

Derfor kræver det også et ledelsesmæssigt fokus. Først og fremmest handler det om at få ledelsen med, men det kræver, at alle tre niveauer opkvalificeres; ledelsesniveau, teknisk-/udviklingsniveau og det operationelle niveau.

Muligvis kan det ikke kan svare sig for din virksomhed at kaste sig ud i 3D-print lige nu. Men udviklingen går rigtig stærkt, og måske giver det mening om 3-5 år. Og så er det for sent først at skulle i gang med vidensopbygningen. Derfor er min klare anbefaling, at virksomheder først og fremmest bør gå i gang med at investere i mere viden på området.

Og når så den første viden er indenbords i virksomheden, er det vigtigt at den holdes ved lige og opdateres. Her er det en god idé at finde nogle at dele erfaringer med, fx ved at deltage i relevante temadage og konferencer – og skaffe sig plads i nogle af de erfagrupper som bl.a. MADE, AM Hub og vi i Teknologisk Institut driver.

Vi ser helt klart, at et stigende antal virksomheder gerne vil i gang med 3D-print, og mit råd til jer er klart; kast jer ud i det, prøv jer frem, kom med på vognen, for potentialet er for stort til at lade chancen passere! Det er vores erklærede formål her på Teknologisk Institut at udbrede kendskabet til potentialet i 3D-print og hjælpe flere virksomheder med at komme i gang, og vi er derfor et godt sted at starte med en afklarende snak om, hvordan du kommer i gang.

Der er mange ting, der skal tages med i overvejelserne, når man skal vurdere potentialet i 3D-print. Det er ikke kun printerens pris og uddannelsen af medarbejdere. For at kunne lave en konkret vurdering af, om det kan være kosteffektivt at kaste sig ud i 3D-print, kræver det at der kigges på hele virksomhedens værdikæde. Det kan virke diffust og uhåndgribeligt. Derfor anbefaler vi, at virksomheder går i gang med en potentialeafklaring, det er et rigtig godt sted at starte, da det går ind og ser på de muligheder den enkelte virksomhed har og vurderer, hvordan man kommer i gang med 3D-print.

Mange virksomheder har fx glæde af at blive støttet af nogle af de programmer, der kan hjælpe virksomheder i gang, herunder fx InnoBooster og klyngeprojekter. Disse programmer kan give det nødvendige rygstød til at kaste din virksomhed ud i en ny, lovende teknologi, der kan ende med at revolutionere din branche!

Denne kronik er skrevet af Jeppe Byskov,
sektionsleder i Teknologisk Institut

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Petras kundskaber blev en hjælpende hånd

Med hjælp af 3d-scanning, 3d-print og tålmodighed lykkedes det Petra Jørgensen at designe og printe en armprotese til femårige Tova, som er født med dysmeli. “Det var et projekt, der føltes ekstra godt, fordi jeg fik mulighed for at gøre noget for et andet menneske, siger Petra Jørgensen.

Publicerat av: 

Første Pantone-certificering til to Stratasys-printere

To PolyJet’s 3d-printere fra Stratasys er blevet certificeret af Pantone, der er den globale myndighed og ekspert i farver til designbranchen. Med certificering af de to printere har Stratasys integreret et Pantone Color Management System i arbejdsprocessen for 3d-printermodellerne J735 og J750 – hvilket sikrer at prototypeprocessen bliver farvekodet.

Publicerat av: 

Dansk 3d-printer på vej til Saudi Arabien

Den danske 3d-printerproducent COBOD International har netop solgt en af deres 3d-konstruktionsprintere – BOD2 modellen – til det Saudi Arabiske byggefirma Elite for Construction & Development Co og bidrager til landets mål om, at 25% af bygningerne skal være bygget med 3d-teknologi.

Publicerat av: 

Danske slutbrugere drager fordel af 3D-printing

Den danske 3D-printvirksomhed Damvig har produceret 3d-printdele siden 1995 ved hjælp af 3d-printsystemer fra EOS. Siden da har Damvig oplevet en ændring inden for viden og brug af 3d-printning i Danmark. Virksomheder der anvender 3d-printning overhaler nu deres konkurrenter.

Publicerat av: 

Årets Wohlers Report om 3D-printning er her

2019-udgaven af den ledende rapport om 3d-printerbranchen er netop udgivet. Wohlers Report påviser, at AM-teknologien fortsætter som en trend med mange nye aktører, og at det er et marked med investeringer, der omfatter flere hundrede millioner dollars.

Publicerat av: 

Studerende fik firma til at satse på 3d-print

Nenad Dordevic valgte at tage skridtet fra traditionel konstruktør til at studere til 3d-printspecialist. På hans arbejdsplads Alfdex i Landskrona har han vist ledelsen, hvordan man kan effektivisere produktionen med hjælp af 3d-printning.

Publicerat av: