3D-print kan være med til at give butikker en ny fremtid

En ny undersøgelse, som er udført på bestilling Ricoh, viser blandt andet, at syv ud af ti virksomhedsledere inden for detailhandlen anser 3D-teknologien kan skabe mere tilfredse kunder.

Printfunktionen har indtil nu ofte været placeret i et hjørne på et kontor. Men det ændrer sig nu hurtigt i forbindelse med at 3D-print bliver hovedkomponenten i forbindelse med forskellige produktionsprocesser. Inden for detailhandel kan leverandører fx producere sko direkte på opfordring af kunderne i specielle design. Det vil betyde et væsentligt lagersvind. På samme måde kan fx boghandlere printe bøger på forespørgsel. Det kunne fx være studerende, der bestiller specielt brugertilpassede lærebøger. Det vil både mindske omkostningerne og gøre læringsprocessen bedre.

Mere end 70 procent af deltagerne i undersøgelsen mener også, at 3D-print kan bidrage til at imødekomme kundernes krav om kortere leveringstider og personaliserede produkter. Det er viden, som kan være med til at redde mange forretningers fremtid på markedet.

– I en tid med mobile forbrugere, er det mere vigtigt end nogensinde, at kunne levere produkter i rette tid. Traditionelle forretninger er oppe imod deres digitale konkurrenter og må derfor kunne levere produkter på bestilling og kunne individualisere dem efter kundernes personlige ønsker, fortæller David Mills fra Ricoh Europe.

For at imødekomme kundernes krav viser undersøgelsen, at 68 procent planlægger at investere i 3D-printteknologien i løbet af de kommende to år.

Publicerat av: 

Del artiklen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *