GE vil udvikle hybridtog hjulpet af 3D teknologi


Additiv fremstilling skal bruges til produktion af op til 250 lokomotivkomponenter inden 2025, hvis GE Transports tidlige forsøg med teknikken viser sig vellykkede.

Virksomheden søger at bygge videre på erfaringerne fra GE’s luftfartssektor, der i løbet af de sidste seks år har anvendt 3D print som et middel til at reducere produktionstiden på forskellige komponenter. Resultaterne har vist sig at være mere kompakte og mere præcist designet til det faktiske formål, fortæller Dominique Malenfant, næstformand for Global Technology, til Railway Gazette i en artikel fra den 24. september.

– Der er en lang række forskellige teknologiske muligheder, der er omfattet af udtrykket additivproduktion, forklarer Malenfant. En mulighed for jernbane komponent brug er binder jetting. Teknikken er mere kompleks end nogle af de andre additive fremstillingsmetoder, men prisen er lavere, ifølge Malenfant.

Additiv fremstilling fjerner behovet for tidskrævende støbning og støbeformsproduktion. I stedet kan prototyper ved hjælp af hurtigt fremstillede forme ske i løbet af et par dage. – Der vil være en enorm gevinst i ledetider for komponentdesign. Vi vil i sidste ende kunne tage måneder ud af designprocessen, siger Malenfant.

En anden stor potentiel gevinst er evnen til at fremstille komplekse komponenter i et stykke. Malenfant gav eksemplet på en motorvarmeveksler med 2000 individuelle underkomponenter, led eller svejsninger. Alle disse potentielle områder af rummer en fejlrisiko som kunne elimineres ved additiv fremstilling.

En vigtig ambition om GE’s strategi er at gøre hovedmotorkomponenterne mere kompakte, efterhånden som lokomotivteknologien udvikler sig. GE forsøger at udvikle batteri-diesel hybridlokomotiver til at supplere de standard 4000 hk og 4400 hk lokomotiver, som de pt. tilbyder, men denne hybridisering vil kræve et betydeligt strømbidrag fra batteriet og supercapacitorenheden.
– Hvis vi kan reducere størrelsen på dieselmotoren gennem additiv fremstilling, vil der være plads til at øge de batterier, vi kan installere om bord, forklarede Malenfant.

Denne tilgang understøtter virksomhedens mål om at muliggøre batteridrift af tunge godstog i bymæssige bebyggelse og i andre følsomme miljøområder.
GE håber at begynde at bruge 3D-printede lokomotivdele allerede fra næste år.

Læs hele artiklen her.

Publicerat av: 

Del artiklen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Petras kundskaber blev en hjælpende hånd

Med hjælp af 3d-scanning, 3d-print og tålmodighed lykkedes det Petra Jørgensen at designe og printe en armprotese til femårige Tova, som er født med dysmeli. “Det var et projekt, der føltes ekstra godt, fordi jeg fik mulighed for at gøre noget for et andet menneske, siger Petra Jørgensen.

Publicerat av: 

Første Pantone-certificering til to Stratasys-printere

To PolyJet’s 3d-printere fra Stratasys er blevet certificeret af Pantone, der er den globale myndighed og ekspert i farver til designbranchen. Med certificering af de to printere har Stratasys integreret et Pantone Color Management System i arbejdsprocessen for 3d-printermodellerne J735 og J750 – hvilket sikrer at prototypeprocessen bliver farvekodet.

Publicerat av: 

Dansk 3d-printer på vej til Saudi Arabien

Den danske 3d-printerproducent COBOD International har netop solgt en af deres 3d-konstruktionsprintere – BOD2 modellen – til det Saudi Arabiske byggefirma Elite for Construction & Development Co og bidrager til landets mål om, at 25% af bygningerne skal være bygget med 3d-teknologi.

Publicerat av: 

Danske slutbrugere drager fordel af 3D-printing

Den danske 3D-printvirksomhed Damvig har produceret 3d-printdele siden 1995 ved hjælp af 3d-printsystemer fra EOS. Siden da har Damvig oplevet en ændring inden for viden og brug af 3d-printning i Danmark. Virksomheder der anvender 3d-printning overhaler nu deres konkurrenter.

Publicerat av: 

Årets Wohlers Report om 3D-printning er her

2019-udgaven af den ledende rapport om 3d-printerbranchen er netop udgivet. Wohlers Report påviser, at AM-teknologien fortsætter som en trend med mange nye aktører, og at det er et marked med investeringer, der omfatter flere hundrede millioner dollars.

Publicerat av: 

Studerende fik firma til at satse på 3d-print

Nenad Dordevic valgte at tage skridtet fra traditionel konstruktør til at studere til 3d-printspecialist. På hans arbejdsplads Alfdex i Landskrona har han vist ledelsen, hvordan man kan effektivisere produktionen med hjælp af 3d-printning.

Publicerat av: