GE vil udvikle hybridtog hjulpet af 3D teknologi


Additiv fremstilling skal bruges til produktion af op til 250 lokomotivkomponenter inden 2025, hvis GE Transports tidlige forsøg med teknikken viser sig vellykkede.

Virksomheden søger at bygge videre på erfaringerne fra GE’s luftfartssektor, der i løbet af de sidste seks år har anvendt 3D print som et middel til at reducere produktionstiden på forskellige komponenter. Resultaterne har vist sig at være mere kompakte og mere præcist designet til det faktiske formål, fortæller Dominique Malenfant, næstformand for Global Technology, til Railway Gazette i en artikel fra den 24. september.

– Der er en lang række forskellige teknologiske muligheder, der er omfattet af udtrykket additivproduktion, forklarer Malenfant. En mulighed for jernbane komponent brug er binder jetting. Teknikken er mere kompleks end nogle af de andre additive fremstillingsmetoder, men prisen er lavere, ifølge Malenfant.

Additiv fremstilling fjerner behovet for tidskrævende støbning og støbeformsproduktion. I stedet kan prototyper ved hjælp af hurtigt fremstillede forme ske i løbet af et par dage. – Der vil være en enorm gevinst i ledetider for komponentdesign. Vi vil i sidste ende kunne tage måneder ud af designprocessen, siger Malenfant.

En anden stor potentiel gevinst er evnen til at fremstille komplekse komponenter i et stykke. Malenfant gav eksemplet på en motorvarmeveksler med 2000 individuelle underkomponenter, led eller svejsninger. Alle disse potentielle områder af rummer en fejlrisiko som kunne elimineres ved additiv fremstilling.

En vigtig ambition om GE’s strategi er at gøre hovedmotorkomponenterne mere kompakte, efterhånden som lokomotivteknologien udvikler sig. GE forsøger at udvikle batteri-diesel hybridlokomotiver til at supplere de standard 4000 hk og 4400 hk lokomotiver, som de pt. tilbyder, men denne hybridisering vil kræve et betydeligt strømbidrag fra batteriet og supercapacitorenheden.
– Hvis vi kan reducere størrelsen på dieselmotoren gennem additiv fremstilling, vil der være plads til at øge de batterier, vi kan installere om bord, forklarede Malenfant.

Denne tilgang understøtter virksomhedens mål om at muliggøre batteridrift af tunge godstog i bymæssige bebyggelse og i andre følsomme miljøområder.
GE håber at begynde at bruge 3D-printede lokomotivdele allerede fra næste år.

Læs hele artiklen her.

Publicerat av: 

Del artiklen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


I kamp mod våbenfiler på nettet

Den svenske organisation Non-Violence tog for nyligt afstand fra våben-filer, der kan downloades på nettet, så en 3d-printer kan fremstille dem. En student ved Xenter fik til opgave at designe CAD-filen, der gør det vanskeligere at lokalisere våbenfiler på nettet.

Publicerat av: 

3d-hybridprintere kan bane vejen for byggeindustrien

EU-finansieret projekt præsenterer en 3d-hybridprinter til fly-og byggeindustrien.
Reduktion af omkostningerne forbedring af effektiviteten og produktionsflexibiliten er kernen til at styrke Europas industrielle konkurrenceevne, skriver projektpartner Autodesk i en pressemeddelelse.

Publicerat av: 

Svenske initiativer kan nå nye højder

Alfred Nobel Science Park modtager 3,7 millioner kroner til at drive projektet ACES, Additive Coordination in East Central Sweden. Målet er, at knytte forskellige initiativer inden for Additive Manufacturing sammen.

Publicerat av: 

Bulgarsk 3d-printet ribben i nylon

Tidligere 3d-printede man ribben i titanium, men det var ikke været et velegnet materiale, da titanium ikke er lige så bøjeligt som det naturlige. Men nu har man taget et nylonmateriale i brug, der egner sig meget bedre.

Publicerat av: 

3d-print i børnehøjde

3d-printere kan også fungere som værktøjer i undervisningen. Eleverne på Den dansk-franske Skole i København har som et projekt bygget deres egen 3d-printer. I processen har de lært meget om teknik og at løse problemer, og de har brugt deres kreativitet til at designe deres egne 3d-printede ting.

Publicerat av: