GE vil udvikle hybridtog hjulpet af 3D teknologi


Additiv fremstilling skal bruges til produktion af op til 250 lokomotivkomponenter inden 2025, hvis GE Transports tidlige forsøg med teknikken viser sig vellykkede.

Virksomheden søger at bygge videre på erfaringerne fra GE’s luftfartssektor, der i løbet af de sidste seks år har anvendt 3D print som et middel til at reducere produktionstiden på forskellige komponenter. Resultaterne har vist sig at være mere kompakte og mere præcist designet til det faktiske formål, fortæller Dominique Malenfant, næstformand for Global Technology, til Railway Gazette i en artikel fra den 24. september.

– Der er en lang række forskellige teknologiske muligheder, der er omfattet af udtrykket additivproduktion, forklarer Malenfant. En mulighed for jernbane komponent brug er binder jetting. Teknikken er mere kompleks end nogle af de andre additive fremstillingsmetoder, men prisen er lavere, ifølge Malenfant.

Additiv fremstilling fjerner behovet for tidskrævende støbning og støbeformsproduktion. I stedet kan prototyper ved hjælp af hurtigt fremstillede forme ske i løbet af et par dage. – Der vil være en enorm gevinst i ledetider for komponentdesign. Vi vil i sidste ende kunne tage måneder ud af designprocessen, siger Malenfant.

En anden stor potentiel gevinst er evnen til at fremstille komplekse komponenter i et stykke. Malenfant gav eksemplet på en motorvarmeveksler med 2000 individuelle underkomponenter, led eller svejsninger. Alle disse potentielle områder af rummer en fejlrisiko som kunne elimineres ved additiv fremstilling.

En vigtig ambition om GE’s strategi er at gøre hovedmotorkomponenterne mere kompakte, efterhånden som lokomotivteknologien udvikler sig. GE forsøger at udvikle batteri-diesel hybridlokomotiver til at supplere de standard 4000 hk og 4400 hk lokomotiver, som de pt. tilbyder, men denne hybridisering vil kræve et betydeligt strømbidrag fra batteriet og supercapacitorenheden.
– Hvis vi kan reducere størrelsen på dieselmotoren gennem additiv fremstilling, vil der være plads til at øge de batterier, vi kan installere om bord, forklarede Malenfant.

Denne tilgang understøtter virksomhedens mål om at muliggøre batteridrift af tunge godstog i bymæssige bebyggelse og i andre følsomme miljøområder.
GE håber at begynde at bruge 3D-printede lokomotivdele allerede fra næste år.

Læs hele artiklen her.

Publicerat av: 

Del artiklen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Futuristisk design med 3DP

Industridesigneren Nicole Hone fra New Zealand sætter med sine futuristiske design vores forestillinger om, hvad der er muligt med 3D-print på prøve.

Publicerat av: 

De forsker i legeringsmetalpulver

I England er der udført et nyt projekt, der kan ændre på, hvordan bil-dele er fremstillet. Liberty Powder Metals, der ejes af Liberty House Group, modtog 4,6 mio. £ til forskning i legeringsmetalpulver til anvendelse af 3D-printede bil-dele og andre komponenter

Publicerat av: