Danish AM Summit 2018

Danish AM Hub, som har til formål at styrke dansk erhvervslivs konkurrenceevne gennem brugen af additiv produktion og 3D-print, var vært ved den store Danish AM Summit 2018, der blev holdt i Docken i Københavns Nordhavn. Det var et vellykket og velbesøgt arrangement med mere end 200 deltagere og en række oplagte talere, der blev fint styret af  Astrid Haug, som er digital kommunikationsrådgiver.

Danmark er et lille land, og selv om der var hentet talere udefra, bar også denne konference præg af ”Tordenskjolds Soldater”, men der var også nogle gode nye ”cases”, vi ikke havde hørt så meget om tidligere, fx et dansk brillefirma, IKEA, og PJ Diesel, en maritim 40 år gammel familievirksomhed, der ligger dør om dør med Docken i Nordhavnen. Vi vil i næste uge referere fra nogle af disse indlæg.

Men dagens program bestod også af fire små sessions. Jeg fulgte det ene, der havde overskriften: Værdiskabelse og tekniske perspektiver ved 3D print. Panelet, der blev modereret af Lasse Staal fra Addifab, bestod af Jesper Damvig, produktionsdirektør i Damvig, Claus Erichsen Kudsk, som er centerchef på Teknologisk Institut Aarhus, Peter Bay, adm. direktør hos Krebs & Co., samt Karsten Friis Hansen, direktør hos Nexttech.

Nedenfor følger et par pluk fra de input de fire talere kom med, og deres svar på spørgsmål fra tilhørerne.

Første debatemne var: Hvad er 3D-print?

– For mig er 3D-print en række muligheder. Fx customized komponenter, som kun kan produceres med 3D-print. Uden bliver det alt for dyrt, lød kommentaren fra Peter Bay, der forklarede, at det hos dem er støbeformene, der produceres med 3D-print.

Jesper Damvig supplerede med denne kommentar: – 3D-print er et supplement til andre produktionsmetoder. Brug det, hvor det giver mening.

For Karsten Friis Hansen er 3D-print lig med en uendelig række af muligheder og en uendelig række af begrænsninger. – Og så må man ikke glemme ressourcer til efterbehandling og kvalitetskontrol, sagde Karsten Friis Hansen.

Og Jesper Damvig fulgte op med at oplyse om at omkring 30 procent af omkostningerne til 3D-printede briller går til efterbehandling og kvalitetskontrol.

– Men det er også der, vi som leverandører kan gøre en forskel, lød det fra Claus Erichsen Kudsk, der også pointerede, at de ikke printer produkter, men dele.

Et andet emne, der blev debatteret var replicerbarhed i forbindelse med additiv produktion.

– Replicerbarhed er kun muligt, hvis man låser produktionen på én maskine, forklarede Jesper Damvig. – Og det er endnu mere vanskeligt i metal, fortsatte han.

– Man må ikke sammenligne 3D-print med andre produktionsmetoder. Man skal specielt se på den frie geometri, der kan give andre muligheder, kommenterede moderator Lasse Staal, Addifabs CEO.

Hvordan udvikler 3D-print sig over de næste fem år, var et af emnerne, der også blev debatteret. Og svaret lød, at det går pænt frem, ikke kun for prototyper. Specielt er der fremgang på verdensplan inden for metalprint, men det er hovedsageligt inden for bil- og flyindustrien, som vi ikke har så meget af i Danmark.

Har 3D-print en værdigskabelse, var sidste tema, og Jesper Damvig lagde ud med at pointere, at det er supervigtigt at man har 3D-print i sin værktøjskasse.

– Kan man lave en god businesscase, så 3D-printer man, og vi har kunder på Teknologisk Institut, så det er værdiskabende, lød den tørre kommentar fra Claus Erichsen Kudsk, og Karsten Friis Hansen sluttede denne session med kommentaren: – Det giver god værdiskabelse, når vi fx kan samle flere komponenter til én med 3D-print.

Publicerat av: 

Del artiklen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Color on Demand

Seks år har Colorfabb brugt på at udvikle deres Color on Demand filament. Colorfabb er, som navnet antyder specialiseret i farvede 3D-printmaterialer.

Publicerat av: 

Kodak skal skubbe Evolve ind i fremtiden

Eastman Kodak og Evolve Additive Solutions Inc. indgår et teknologipartnerskab, hvor Kodak vil levere billeddannelsessystemer, dele og forbrugsstoffer til Evolve baseret på den digitale elektrofotografiske platform KODAK NEXPRESS.

Publicerat av: 

Mitsubishi på vej med en 3D-metalprinter

I flere internationale medier har man på det seneste kunne læse, at Mitsubishi er på vej med en ny 3D-metalprinter. Den er endnu ikke navngivet, og er muligvis kun protostadiet. Men inden for de næste to til tre år skulle det være ganske vist.

Publicerat av: