Ford anerkendt for deres arbejde med integration af 3D print

Flere større bilproducenter anvender 3D print på et eller andet niveau. Ford er en af ​​dem. For nylig er Ford blevet anerkendt for deres arbejde med 3D-print. Det er Automotive Innovation Awards-konkurrencen fra Automotive Division of Society of Plastics Engineers (SPE), der for første gang har additivproduktion som en særskilt kategori. Ford vandt alle de tre nye kategorier.

De 3D printede dele, som Ford anvender, bliver ikke brugt direkte i bilerne, men derimod værktøj til at producere og samle bilerne med. Der er dels tale om formindsats til sprøjtestøbningsforme til produktion af den nye Ranger Pick-Up Truck, et vinduesjusteringsværktøj til en 2017 Mustang-cabriolet, og et løfteværktøj, der bruges til at samle Escape SUV og Fusion sedan.

– Vi forstod virkelig ikke potentialet i denne teknologi, før vi begyndte at arbejde med den, sagde Roy Raymer, Fords produktkoordinator for Rapid Manufactoring.

Formindsatsen blev udviklet til at løse et problem med utilstrækkelig udluftning. Den 3D-printede indsats har integrerede udluftningskanaler for at give gasarter mulighed for at fordampe. Udluftningskanalerne ligger langs toppen og siden af ​​hver form. Løsningen forbedrer udluftningen med 100 procent og produktionstiden er blevet reduceret med 70 procent.

Vinduets justeringsarmatur er 3D printet ved hjælp af FDM-teknologi, med 35 procent carbonfiber forstærket polyamid. Det er 30 procent lettere og billigere at producere end et traditionelt svejset armatur. Det tog kun 50 timer at bygge den integrerede funktion med håndtag og monteringsbeslag. Det 3D-printede armatur integrerer pneumatisk styring, udløserkontakthus, ergonomiske håndtag, pneumatiske rørholdere og koblingsbeslag.

Ford Lift-Assistent skaber en bedre kontakt til de mere komplekse geometrier, og koster det halve i forhold til et traditionelt armatur.

Løfteværktøjet blev også 3D printet ved hjælp af FDM. Ifølge Ford kan den løfte alt fra en halv aksel til et instrumentpanel. 3D print gjorde det muligt at skabe bedre kontakt til de mere komplekse geometrier, og kostede det halve i forhold til et traditionelt armatur. En betydeligt reduceret vægt modvirke gentagne bevægelsesskader og gør det lettere at betjene værktøjet.

Ford begyndte sine test med 3D-print med en SLA 3D-printer til fremstilling af komplekse prototyper, og deres arbejde er siden udviklet til at bruge FDM, SLS og 3D-sandformsprint. Ford har ligesom mange andre bilfirmaer opdaget, at 3D-print kan spare tid, penge og materiale og åbner for brugen af ​​mere komplekse og unikke dele. Mens eksemplerne ovenfor er dele til værktøj og montage, vil det ikke være overraskende, hvis Ford snart går videre til at bruge 3D print til egentlige produktionsdele.

Andre virksomheder, som for eksempel Divergent 3D, bruger for eksempel 3D print til at bygge biler, der er mere lette og effektive, hvilket reducerer både omkostninger og miljøpåvirkninger. Da fordelene ved 3D-udskrivning bliver mere tydelige, vil vi sandsynligvis se flere og flere producenter anvende teknologien til den faktiske produktion.

Vinderne af Automotive Innovation Awards Konkurrence vil blive hædret den 7. november.

Publicerat av: 

Del artiklen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Color on Demand

Seks år har Colorfabb brugt på at udvikle deres Color on Demand filament. Colorfabb er, som navnet antyder specialiseret i farvede 3D-printmaterialer.

Publicerat av: 

Kodak skal skubbe Evolve ind i fremtiden

Eastman Kodak og Evolve Additive Solutions Inc. indgår et teknologipartnerskab, hvor Kodak vil levere billeddannelsessystemer, dele og forbrugsstoffer til Evolve baseret på den digitale elektrofotografiske platform KODAK NEXPRESS.

Publicerat av: 

Mitsubishi på vej med en 3D-metalprinter

I flere internationale medier har man på det seneste kunne læse, at Mitsubishi er på vej med en ny 3D-metalprinter. Den er endnu ikke navngivet, og er muligvis kun protostadiet. Men inden for de næste to til tre år skulle det være ganske vist.

Publicerat av: