Bedre after-sales service med 3D print


Spare Parts 3D og Whirlpool gå sammen i bestræbelserne på at starte et nyt 3D printservice bureau baseret på reservedelsproduktion. Det er med ønsket om at udvikle deres after sales-services, at leverandøren af husholdningsartikler, Whirlpool, går i samarbejde med det Singapore-baserede Spare Parts 3D.

Den første del, en trykknap fremstillet i Nylon med MFJ-teknologien, banede vejen for en ny måde at tænke spare part management ind i eftersalget.

Franco Secchi, VP Forbruger Services & Kvalitet Whirlpool EMEA

– Spare parts 3D gav mig et pragmatisk syn på, hvordan man kunne bruge 3D print i vores forretning. Jeg ved, at vi ikke vil lave store produktionsbatches med denne teknologi, men der er en fremragende værdi i at løse de forældelses- og mangelproblemer, der generelt udfordrer os i småserieproduktion. På denne måde kan 3D print have en direkte signifikant indvirkning på vores kundeservice, siger Franco Secchi, chef for forbrugertjenester og kvalitet for Whirlpool EMEA og ansvarlig for samarbejdets succes.

En service der rækker ud over selve printet
Spare Parts 3D er allerede lykkedes med at overbevise en række store producenter og industrielle reservedelsbrugere om, at additivfremstilling er en fantastisk måde at forbedre reservedelsforsyningen på. Virksomheden, der blev lanceret i 2015, udviklede en online-software kaldet “Digipart” for at sætte deres partner i stand til at estimere de fordele, de ville få ved at bruge 3D print og for at bestemme hvilken del der ville være den mest rentable. Beta-testning af yderligere funktioner, såsom det digitale lagerbehold, samt tibuds- og ordresystemet er i gang og skal frigives til alle Spare Parts 3D-kunder inden årets udgang.

Paul Guillaumot
CEO – Spare Parts 3D

– Vi er stolte af at have Whirlpool som en af vores mest værdifulde partnere. At forpligte sig inden for 3D print er et bevis på et kreativt tankesæt og lederskab for et så kendt firma. Vi er glade for at inspirere dem og for deres tillid og innovation, siger Paul, CEO for SpareParts3D.

Samarbejdet mellem de to virksomheder startede igen i november 2017 med et pilotprojekt i Singapore på 150 dele omfattende forskellige typologier, materialer og teknologier.

Automatisk analyse af egnethed til 3D produktion
Efter at den tekniske velegnethed blev valideret i januar 2018, har Whirlpool bemyndiget Spare Parts 3D til at udføre en kataloganalyse. Mere end 11 000 SKU’er er blevet gennemgået automatisk, en efter en, takket være Digipart-softwaren for at tackle to hovedproblemer: forældelse og mangelsager.

Som resultat af denne analyse blev 7% af SKU’erne fundet rentable økonomisk og som følge heraf egnet til produktion ved Additive Manufacturing.

Ved hjælp af tre slags teknologier (MJF, FDM, SLA) kombineret med 5 materialer (ABS, ABS V0, PA12, Gummi-lignende harpiks og PP-lignende harpikser) kan additiv fremstilling dække en lang række behov i form af reservedele til husholdningsartikler.

Efter det første projekt, der nu er lanceret, vil næste skridt være at udvide digitaliseringsprocessen til et større udsnit del af reservedele. Nogle få modeller er allerede produceret på efterspørgsel og leveret til kunder. Whirlpool og Spare Parts 3D planlægger at intensivere deres samarbejde for at opjustere produktionen i de kommende måneder.

Om Whirlpool og Spare Parts 3D
Whirlpool er verdens førende globale producent af husholdningsapparater med 21 milliarder dollar i 2017 salg, mens de opererer i næsten alle lande rundt om i verden.

Spare Parts 3D er en iværksættervirksomhed baseret på 3D-printteknologier, der leverer reservedele til efterspørgsel til industrielle producenter verden over. Oprindleigt orienteret mod husholdningsbranchen, servicerer virksomheden nu flere brancher, herunder søfarts-, bilindustrien samt industrielle maskiner.

Publicerat av: 

Del artiklen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Mercedes Benz 3D-printer reservedele til deres klassikere

Siden 2016 har Mercedes Benz haft 3D-printede reservedele til deres klassiske modeller på programmet. Bilfabrikanten fortæller at reservedele som fx spejlkabinet eller tændrørs-indsatsen kan fås som 3D-printet produkt med præcis den kvalitet og nøjagtighed, som Daimler-koncernen kræver. Det er klassiske dele, som er nødvendig for at de gamle bilmodeller kan fungere i god stand. For […]

Publicerat av: