Tænk strategisk ved integration af 3d-print

Ifølge Dansk AM Hub skal de danske virksomheder tænke strategisk, hvis vækstpotentialet i Additive Manufacturing/3d-print for alvor skal indfries. I en nyligt udgivet rapport om danske fremstillingsvirksomheders brug af Additive Manufacturing (AM) og 3d-print konkluderes det, at 25 % af danske fremstillingsvirksomheder har taget teknologien i brug. Dette viser, at der er sket en væsentlig stigning i forhold til tidligere undersøgelser, der for få år tilbage viste, at de danske virksomheder stille og roligt var ved at tage teknologien til sig.
AM-teknologien er hastigst voksende, og i 2017 oplevede man en vækstrate på 21 % for det samlede marked inden for AM-produkter og services. Internationale rapporter har vist, at AM er den næst hurtigst voksende teknologi i forhold til antal udstedte patenter, og at teknologien i perioden 2014-2017 havde en gennemsnitlig vækstrate på over 20 %. Markedet forventes derfor i 2021 at vokse til næsten 20 mia. USD mod 7 mia. USD i 2017.

3d-print opgraderer virksomheders forretningsmodeller

Dansk AM Hubs besked til de danske virksomheder er, at de i højere grad skal tænke AM og 3d-print ind i forretningsudviklingen. Teknologien fremmer innovation, og Dansk AM Hubs rapport viser, at virksomhederne, der er længst fremme i anvendelsen af AM og 3d-print, også er de virksomheder, som opnår mest innovation.
”Væksten ligger ikke i prototyper, men i at se det enorme potentiale 3D print også rummer. Det er bl.a.,at produktion kan foregå, der hvor et produkt skal bruges, at man kan spare materialer og ressourcer, og at man kan producere efter behov fremfor minimum at skulle producere 10.000 enheder af noget, man måske kun skal bruge det halve af. Ved at se på hele værdikæden ligger der et særligt potentiale for at forbedre virksomhedernes konkurrenceevne”, siger Mads Kjøller Damkjær, CEO i Dansk AM Hub.

Dansk AM Hub foreslår, at man kan betragte AM/3d-print som mekanismen til at gennemføre en stor forandring af sin virksomhed, hvor nye forretningsmodeller og andre former for tjenester og samspil med kunder opstår. Præcist dette har Allan Petersen fra Monogool gjort med sin brilleforretning. I 2012 var forretningen på fallittens rand, men 3d-printteknologien ændrede forretningsmodellen på flere parametre og reddede virksomheden. Brillerne designes nu lettere og med færre dele. Derudover har værdikæden også forandret sig, hvor man nu kan bestille briller on-demand. Monogools lager er desuden kun på størrelse med et mindre udhus på trods af det store sortiment, og alt dette har 3d-print gjort muligt.

Eksemplet viser, at 3d-print rummer muligheder for at ændre måden, man kan drive forretning på ved bl.a. at ændre de værdier og oplevelser, man kan tilbyde sine kunder. Dog tænker de fleste stadigvæk, at 3d-print er et redskab, der erstatter og forbedrer blot et enkelt led i produktionen, f.eks. hurtigere fremstilling af prototyper. Dansk AM Hubs rapport viser også, at introduktionen til teknologien oftest sker bottom-up gennem en medarbejder, som ofte er de fremsynede ingeniører, der eksperimenterer lidt i maskinrummet.
Hvis AM/3d-print skal udnyttes til sit fulde potentiale, er virksomhederne ifølge Mads Kjøller Damkjær nødsaget til at tænke 3d-print ind i flere led i forretningsmodellen i stedet for blot at skabe nye prototyper til innovative projekter.

Læs rapporten her: https://am-hub.dk/rapport-2019/

Publicerat av: 

Del artiklen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Første Pantone-certificering til to Stratasys-printere

To PolyJet’s 3d-printere fra Stratasys er blevet certificeret af Pantone, der er den globale myndighed og ekspert i farver til designbranchen. Med certificering af de to printere har Stratasys integreret et Pantone Color Management System i arbejdsprocessen for 3d-printermodellerne J735 og J750 – hvilket sikrer at prototypeprocessen bliver farvekodet.

Publicerat av: 

Dansk 3d-printer på vej til Saudi Arabien

Den danske 3d-printerproducent COBOD International har netop solgt en af deres 3d-konstruktionsprintere – BOD2 modellen – til det Saudi Arabiske byggefirma Elite for Construction & Development Co og bidrager til landets mål om, at 25% af bygningerne skal være bygget med 3d-teknologi.

Publicerat av: 

Danske slutbrugere drager fordel af 3D-printing

Den danske 3D-printvirksomhed Damvig har produceret 3d-printdele siden 1995 ved hjælp af 3d-printsystemer fra EOS. Siden da har Damvig oplevet en ændring inden for viden og brug af 3d-printning i Danmark. Virksomheder der anvender 3d-printning overhaler nu deres konkurrenter.

Publicerat av: 

Årets Wohlers Report om 3D-printning er her

2019-udgaven af den ledende rapport om 3d-printerbranchen er netop udgivet. Wohlers Report påviser, at AM-teknologien fortsætter som en trend med mange nye aktører, og at det er et marked med investeringer, der omfatter flere hundrede millioner dollars.

Publicerat av: 

Studerende fik firma til at satse på 3d-print

Nenad Dordevic valgte at tage skridtet fra traditionel konstruktør til at studere til 3d-printspecialist. På hans arbejdsplads Alfdex i Landskrona har han vist ledelsen, hvordan man kan effektivisere produktionen med hjælp af 3d-printning.

Publicerat av: